Tekstgrootte
Vaklessen op De Hazesprong
Op De Hazesprong krijgen de leerlingen bij Gym, Dans, Drama, Techniek en Muziek les van een vakdocent. Iedere groep heeft iedere week één keer dans of drama. Deze twee vakken wisselen elkaar af in blokken.
De kleuters krijgen wekelijks muziekles van de vakdocent. Vanaf groep 3 krijgen de kinderen in blokken muziekles. Ook krijgen de kinderen van groep 1 t/m 8 in blokken techniekles. Daarnaast hebben de groepen 3 t/m 8 iedere week twee keer gymles van de vakdocent.
Een brede ontwikkeling
We hebben vakdocenten in huis om dat we het belangrijk vinden dat de leerlingen zich op verschillende manieren ontwikkelen. Het leren vindt niet alleen plaats in het vaste klaslokaal achter je tafeltje, maar ook in de gymzaal, het technieklokaal, of met een instrument in de hand. De vaklessen dragen in grote mate bij aan de brede ontwikkeling van leerlingen. Het leert ze beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken om ervaringen en gevoelens te begrijpen en om er mee te communiceren. Centraal in de lessen staat altijd het plezier in het (samen) spelen, bewegen, dansen, muziek maken en luisteren. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan doelen die voor alle leergebieden van belang zijn: het werken aan zelfvertrouwen, het groepsgevoel, reflectie op eigen handelen en leren, respectvol luisteren en feedback geven aan anderen, jezelf presenteren, creativiteit ontwikkelen, en sociale vaardigheden.
Onze visie op muziekonderwijs
Op De Hazesprong vinden we muziekles belangrijk. In eerste instantie omdat (samen) muziek maken en zingen leuk is en omdat het voor een fijne sfeer en saamhorigheid zorgt in de klas. Daarnaast leert een kind met muziek ontzettend veel. Het heeft effect op de motoriek en creativiteit van het kind, het leert kinderen beter omgaan met emoties en bevordert het samenwerken en sociale vaardigheden. Ook is het wetenschappelijk aangetoond dat muziekonderwijs bijdraagt aan de ontwikkeling van de hersenen bij kinderen, het kan daarbij helpen het leervermogen te bevorderen. Kortom; muziek maken en luisteren is fijn én draagt in grote mate bij aan de ontwikkeling van een kind. Daarom heeft het een vaste plek in het rooster op De Hazesprong.
Op De Hazesprong willen we dat kinderen plezier hebben, kunnen ontdekken, nieuwsgierig zijn, kritisch denken en gezien worden. Ook in het muziekonderwijs zie je dit terug. Tijdens de muzieklessen kunnen de kinderen hun talenten ontdekken, experimenteren ze met muziek, leren ze naar elkaar luisteren, werken én musiceren ze samen. Maar er wordt ook gericht geleerd over muziek. We luisteren naar klanken en muziek, we leren (gezond) zingen, componeren, spelen, noteren. Welke instrumenten bestaan er allemaal, hoe klinken ze? En welk instrument zou er bij mij passen?
Het muziek-lesprogramma is gebaseerd op de leerlijn muziek van het SLO en de 5 muziekdomeinen (zingen, muziek maken, luisteren, lezen, noteren en componeren, bewegen). Tijdens de muziekles vinden we het belangrijk dat er aangesloten wordt bij de behoefte van de klas op dat moment en dat er gedifferentieerd wordt waar kan.